شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

شب عيد همه گل فروش مي شوند !

اخبار مجالس و عروسي

شب عيد همه گل فروش مي شوند !

۱۹ بازديد

شب عيد همه گل فروش مي شوند ! / مگر مي شود يك گل فروش، برنج بفروشد؟
ركنا اقتصادي: اكبر شاهرخي درخصوص وضعيت فروش گل با بيان اينكه ميزان فروش گل نسبت به سال گذشته كم تر شده است گفت: در اين روزها به دليل گرم شدن هوا قيمت گل 20 الي 30 درصد نسبت به يك ماه گذشته كاهش يافته است اما فروش ما تغييري نكرده است. ميزان فروش گل براساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود. اين روزها كه در ماه شعبان قرار داريم و هميشه مهماني ها و عروسي ها در اين ماه برگزار مي شد شاهد هستيم كه امسال بسيار كم شده است و به همين دليل فروش گل در ركود به سر مي برد.
به گزارش ركنا، به گزارش ركنا، سال گذشته همين روزها نزديك شب عيد مردم از بسياري از فعاليت هاي هميشگي خود به دليل رعايت مسائل بهداشتي صرفه نظر كردند. اين اتفاق باعث شد كسب و كار بسياري از اصناف با ركود شديد همراه شود. اصنافي كه باوجود وعده هاي مسئولين از هيچ حمايتي برخوردار نشدند اما امسال كه سايه كرونا تا حدود زيادي كوتاه شده است و مردم به زندگي روزمره خود بازگشته اند نه به دليل كرونا كه به دليل شرايط اقتصادي و تورم از برخي هزينه ها صرفه نظر مي كنند. يكي از اين موارد خريد گل است كه به گفته رئيس اتحاديه فروشندگان گل و گياه تهران نسبت به سال گذشته كم تر شده است.
در اين خصوص گفتگوي ركنا با اكبر شاهرخي، رئيس اتحاديه فروشندگان گل و گياه تزئيني تهران را بخوانيد:
وضعيت گل فروشي ها از امروز تا آخر سال خوب نيست
اكبر شاهرخي ابتدا درخصوص وضعيت بازار گل در روزهاي منتهي به سال 1401 گفت: از امروز تا آخر سال بازار فروش گل براي گل فروشي ها بد مي شود. زيرا روزهاي منتهي به سال همه دستفروش ها، سوپرماركت ها و مغازه ها شروع به گل فروشي مي كنند. به اتحاديه سوپرماركت ها نامه اي نوشتيم كه تداخل صنفي نكنيد و از فروش گل خودداري كنيد. مسئله ديگر برگزاري نمايشگاه بهاره توسط شهرداري است. مشكل بعدي بازارهاي گل است كه از عمده فروشي به خرده فروشي و تك شاخه فروشي روي مي آورند.

با برگزاري بازار گل در پارك گفتگو مخالفت كرديم
شاهرخي در ادامه تاكيد كرد: شهرداري قرار است بازار گل در پارك گفتگو برگزار كند كه با آن مخالفت كرديم. اگر قرار است در شب عيد از 13 اسفند تا 4 فرودين كه اوج كار گل فروشي ها است بازار گل بهاره برگزار كنند پس گل فروش ها چه كار كنند؟ زور ما به شهرداري نمي رسد و به اجبار با برخي مسئولين مكاتبه داشتيم كه بدانند ميزان گلي كه به فروش مي رسد، توسط مغازه داران فروش نمي رود. در بازار گل شهيد محلاتي هر غرفه توسط چند نفر اجاره مي شود كه براي شب عيد گل بفروشند. خيابان هاي نزديك بازار گل شهيد محلاتي را شب عيد دو متر، دو متر به دستفروش ها اجاره مي دهند. يعني از 15 اسفند ماه مغازه داران هيچ كاري نمي توانند انجام دهند و براساس دستور اماكن طبق سنوات گذشته از 15 اسفند هيچ مكاتبه اي با اماكن نداريم و عملا نمي توانيم مشكلات خود را مطرح كنيم.

وي درخصوص فروش گل در فضاي مجازي گفت: گل فروشي هايي كه در فضاي مجازي فعاليت مي كنند و از اتحاديه مجوز ندارند و اينترنتي گل مي فروشند مسئله ديگري است. شكايات زيادي درخصوص قيمت و كيفيت به اتحاديه اعلام مي شود. اتحاديه در اين خصوص كاري نمي تواند انجام بدهد چون جواز فروش ندارند. يا در رابطه با افرادي كه از شهرستان هاي مختلف به تهران مي آيند و فقط براي 10 روز جايي را براي گل فروشي اجاره مي كنند، اتحاديه چه اقدامي مي تواند انجام دهد؟

چون هزينه اجاره ها هم افزايش يافته است، قيمت ها را بالا مي برند. مجبور هستند گل را گران تر بفروشند تا بتوانند اجاره پرداخت كنند. اتحاديه و تعزيرات هم درخصوص دستفروش ها كاري نمي توانند انجام دهند.

هيچ نظارتي در فروش گل به صورت عمده وجود ندارد
رئيس اتحاديه فروشندگان گل و گياه تزئيني تهران درخصوص نحوه پخش گل در تهران گفت: گل تمام شهرستان ها به تهران مي آيد و از تهران پخش مي شود اما براي شب عيد اين قانون تغيير مي كند. براي مثال افرادي كه در خيابان هاي نزديك بازار گل در دكه ها گل مي فروشند و يا دستفروشي مي كنند، ماشين ماشين از شمال كشور، محلات و ورامين گل مي خرند و در تهران مي فروشند. هيچ نظارتي در فروش گل به صورت عمده وجود ندارد و به همين دليل نمي توانيم قيمت ها را در بازار تعيين كنيم.

وي با بيان اينكه قيمت گل را بازار تعيين مي كند گفت: قيمت گل را عرضه و تقاضا تعيين مي كند، چون گل كالايي خراب شدني است. برخي اصناف و مشاغل مي توانند كالايي نفروشند و كالاي خود را بعد از عيد بفروشند اما آيا مي توان گلي كه چند روزه خراب مي شود را نفروخت؟

قدرتمان به وضعيت بي حساب و كتاب فروش گل شب عيد نمي رسد
رئيس اتحاديه فروشندگان گل و گياه تزئيني تهران گفت: اتحاديه قادر به سروسامان دادن بازار عمده فروشي نيست و از توان اتحاديه خارج است. چون به اندازه اي فروش گل شب عيد بي حساب و كتاب است و دست زياد مي شود كه توان سروسامان دادن به اين وضعيت از دست اتحاديه خارج است. از همين امروز بسياري از مغازه ها، سوپرماركت ها و ماشين ها در خيابان شروع به گل فروشي مي كنند. اتحاديه كه مامور قانون نيست و قدرتمان نمي رسد و توان اعتراض هم نداريم.

دولت بايد مانع اين تداخل صنفي شود. چرا شب عيد كه اوج فروش گل فروشي ها است مغازه دارها و سوپرماركت ها كه كارشان فروش گل نيست هر كاري كه مي خواهند انجام مي دهند. مگر مي شود يك گل فروش، برنج بفروشد؟ سوپرماركت ها بايد از گل فروشي و گلدان فروشي جلوگيري كنند اما قدرتمان نمي رسد.

وي درخصوص قيمت گل در گل فروشي ها گفت: بعد از مشخص شدن قيمت عمده گل در بازار، قيمت ها در مغازه ها توسط اتحاديه تعيين مي شود. دو مدل ساده فروشي و فروش با تزئين در گل فروشي ها وجود دارد. برخي مشتريان دسته هاي گل و شاخه هاي گل را بدون تزئين خريداري مي كنند كه ارزان تر تمام مي شود. برخي هم گل را با تزئين مي خرند. قيمت تزئين متفاوت است براي مثال تزئين با كاغذ ضدآب كه هر برگ آن 12 هزار تومان است و در يك دسته گل شايد 5 كاغذ استفاده شود و اين موارد مي تواند قيمت را افزايش دهد.

واردات و صادرات نداريم
شاهرخي در پاسخ به اين سوال كه آيا مشكلي در تهيه مواد اوليه داريد و آيا دولت در اين خصوص كمكي مي كند گفت: دولت كجا كمك مي كند؟ دولت به چه كسي كمك مي كند كه به ما كمك كند؟ توليدكنندگان گل همه مواد اوليه را آزاد تهيه مي كنند. مشكل ما اين است كه دولت به ما كمك نمي كند. كود، سم، پلاستيك، انرژي، حمل و نقل و ديگر هزينه ها را آزاد تهيه مي كنيم. قيمت كود كه از 200 هزار تومان به 2 ميليون تومان رسيده است را كاري نمي شود كرد.

واردات گل انجام نمي شود و صادرات هم اگر از كشورهاي ديگر درخواستي باشد مي توانيم صادرات داشته باشيم و چون قيمت ها در بازار منطقه مناسب است مي توانيم به عراق، تركمنستان و باكو گل صادر كنيم.

ميزان برگزاري عروسي ها و مهماني ها كاهش يافته است
وي درخصوص وضعيت فروش گل با بيان اينكه ميزان فروش گل نسبت به سال گذشته كم تر شده است گفت: در اين روزها به دليل گرم شدن هوا قيمت گل 20 الي 30 درصد نسبت به يك ماه گذشته كاهش يافته است اما فروش ما تغييري نكرده است. ميزان فروش گل براساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود. اين روزها كه در ماه شعبان قرار داريم و هميشه مهماني ها و عروسي ها در اين ماه برگزار مي شد، شاهد هستيم كه امسال بسيار كم شده است و به همين دليل فروش گل در ركود به سر مي برد.

تعداد گلي كه به فروش مي رسد كم شده است. چون قيمت ها افزايش يافته است به نظر مي رسد فروش افزايش يافته است اما در واقع فروش كم شده است. اگر دو سال گذشته گل رز شاخه اي 25 الي 30 هزار تومان بود الان 50 الي 60 هزار تومان شده است. قيمت ها اگرچه دوبرابر شده است اما فروش كمتر شده است. امسال ميزان فروش گل در روز پدر و روز مادر نسبت به سال گذشته كمتر بود. وضعيت اقتصادي اجازه نمي دهد كه مردم گل بخرند.

رئيس اتحاديه فروشندگان گل و گياه تزئيني تهران درخصوص نرخ گل شب عيد گفت: هنوز قيمت ها مشخص نيست. معمولا مردم 28 اسفند به بعد گل مي خرند و بر همين اساس 25 اسفند قيمت ها مشخص و اعلام مي شود. براي گل رز، داوودي، فريزيا و آنتوريوم بيشترين تقاضا وجود دارد و شب عيد گل سنبل، سيكلامن، سينره و پامچال فروش زيادي دارد كه هنوز اين گل ها به بازار نيامده است.

وبگردي: برگزاري مراسم نامزدي

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.