سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

خطر مرگ با لاكچري‌بازي در اتاق زايمان!

۱۵ بازديد

دميدن شبكه‌هاي اجتماعي بر آتش تجمل‌گرايي؛
خطر مرگ با لاكچري‌بازي در اتاق زايمان!

جشن تعيين جنسيت

برخلاف گذشته‌ها كه اگر فيلم عروسي، نامزدي يا مراسم‌هايي از اين قبيل به دست كسي مي‌افتاد، چالشي بزرگ براي افراد به شمار مي‌رفت و كار به شكايت و دادگاه مي‌كشيد، حالا در سايه ولنگاري فرهنگي ناشي از فرهنگ فضاي مجازي، برخي افراد خصوصي‌ترين فيلم‌ها و عكس‌هاي خود را در شبكه‌هاي اجتماعي با ديگران به اشتراك مي‌گذارند. يكي از تصاوير به اشتراك گذاشته شده هم مربوط به مراسم‌هايي همچون جشن تعيين جنسيت، تزئين اتاق زايمان و حتي فيلم‌هايي از لحظه تولد نوزاد است كه در شبكه‌هاي اجتماعي و اينستاگرام به نمايش درمي‌آيد و طبقات متمول را وسوسه مي‌كند تا آن‌ها هم همين مدل رفتاري را در پيش بگيرند.
به گزارش «سديد»؛ آرايش زايمان را هم حالا ديگر بايد به فهرست آرايش عروسي، نامزدي، حنابندان و حتي آرايش عزا اضافه كرد! ماجرا از اين قرار است كه آمار مادراني كه با مو‌هاي رنگ و مش شده و براشينگ و آرايش و ناخن‌هاي كاشته شده به اتاق عمل مي‌روند تا وقتي فيلمبردار و عكاس از آن‌ها حين عمل سزارين فيلم مي‌گيرند زيبا باشند و فيلم‌ها و عكس‌هاي اتاق زايمان‌شان را هم در كنار آلبوم عكس‌هاي بارداري و سونوگرافي‌هاي سه‌بعدي جنين در آلبوم جيني‌شان، داشته باشند، زياد شده است و انگار تصورشان از جراحي سزارين و زايمان به اين روش و رفتن به اتاق عمل و شكافتن شكم و باقي ماجرا‌ها شبيه همان تصوري است كه بابت مراسم‌هاي نامزدي، عقد، حنابندان و عروسي و پاتختي داشته‌اند! گويا متوجه نيستند اينجا با يك عمل جراحي بزرگ مواجهند كه شايد چندان صحنه‌هاي جذابي هم حين عمل خلق نشود و اين ماجرا هيچ قرابتي با ساير مراسم‌هاي زندگي‌شان ندارد. تازه ممكن است اين آرايش، كاشت ناخن و رنگ و مش مو هم براي خودشان و هم براي جنين‌شان دردسرساز شود. با تمام اينها، اما باز هم ماجراي تجمل‌گرايي و تغيير در سبك زندگي اجازه نمي‌دهد به شكلي منطقي با مسائلي از جمله زايمان مواجه شويم و برخي افراد حتي حاضرند خطر آسيب به خودشان و جنين‌شان را به جان بخرند، اما هنگام زايمان «خوشگل» باشند!

ماجراي تجمل‌گرايي و چشم وهم‌چشمي در ازدواج حالا به بارداري و زايمان رسيده است. زنان جواني كه براي نخستين بار حس مادر شدن را تجربه مي‌كنند، گاهي وقت‌ها رفتار‌هاي عجيب و غريبي را از خود نشان مي‌دهند و با تجمل‌گرايي در بارداري و زايمان و اضافه كردن هزينه‌هايي همچون آتليه‌هاي بارداري، مراسم تعيين جنسيت و تزئين اتاق زايمان هم هزينه‌هاي تجملاتي بچه‌دار شدن را بالا مي‌برند و هم بعضي وقت‌ها با برخي رفتارهاي‌شان ريسك خطر براي خود و جنين‌شان را افزايش مي‌دهند. نمونه‌اش ماجراي آتليه‌هاي جنيني و سونوگرافي‌هاي سه‌بعدي است كه چند سال پيش مد شده و چالش‌هايي را براي سلامتي مادر و جنين ايجاد كرده بود، اما حالا اين ماجرا به سمت و سويي ديگر كشيده شده است و بخشي از درآمد آتليه‌هاي عكاسي و فيلمبرداري از طريق برگزاري مراسم‌هايي همچون جشن تعيين جنسيت و فيلمبرداري از اتاق زايمان و كار‌هايي از اين دست تأمين مي‌شود و مؤسساتي به صورت تخصصي وارد كار برگزاري چنين مراسم‌هايي شده و پكيج‌هاي گوناگوني را براي اين مسئله طراحي كرده‌اند. خلاصه كه اين مراسم‌ها و اين چشم‌وهم‌چشمي‌ها اگرچه هزينه‌هاي زائد بچه‌دار شدن را بالا برده و فرهنگ نادرستي را در جامعه جا انداخته است، اما براي عده‌اي از افراد نه فقط بد نشده بلكه از اين فرهنگ و سبك زندگي بي‌فرهنگي درآمد‌هايي كلان به جيب مي‌زنند و به همين خاطر هم به روش‌هاي مختلف سعي مي‌كنند در اين آتش بدمند.


دميدن شبكه‌هاي اجتماعي بر آتش تجمل‌گرايي
بخش مهمي از تغييرات فرهنگي و ذائقه‌سازي‌ها در فضاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي اتفاق مي‌افتد. اين بار هم بار بزرگي از اين تقصير بر گردن شبكه اجتماعي اينستاگرام است. برخلاف گذشته‌ها كه اگر فيلم عروسي، نامزدي يا مراسم‌هايي از اين قبيل به دست كسي مي‌افتاد، چالشي بزرگ براي افراد به شمار مي‌رفت و كار به شكايت و دادگاه مي‌كشيد، حالا در سايه ولنگاري فرهنگي ناشي از فرهنگ فضاي مجازي، برخي افراد خصوصي‌ترين فيلم‌ها و عكس‌هاي خود را در شبكه‌هاي اجتماعي با ديگران به اشتراك مي‌گذارند. يكي از تصاوير به اشتراك گذاشته شده هم مربوط به مراسم‌هايي همچون جشن تعيين جنسيت، تزئين اتاق زايمان و حتي فيلم‌هايي از لحظه تولد نوزاد است كه در شبكه‌هاي اجتماعي و اينستاگرام به نمايش درمي‌آيد و طبقات متمول را وسوسه مي‌كند تا آن‌ها هم همين مدل رفتاري را در پيش بگيرند. طبقات اجتماعي پايين هم كه توان مالي داشتن چنين مراسم‌هايي را ندارند، با ديدن اين تصاوير و اين ذائقه‌سازي‌ها بيشتر احساس كمبود مي‌كنند و ممكن است اين مسئله حتي بر تصميم‌شان براي داشتن فرزند تأثير بگذارد، زيرا فكر مي‌كنند وقتي نمي‌توانند آرزو‌هاي خودشان و فرزندشان را برآورده كنند، بهتر است بچه‌دار نشوند!


اضافه شدن دغدغه كاشت ناخن و آرايشگاه به مقدمات زايمان!
ماجرا، اما به همين تزئين‌ها و برگزاري جشن‌ها و مراسم‌هاي تعيين جنسيت و از اين قبيل منتهي نمي‌شود. حالا مدتي است كه آرايش زايمان هم به مد‌هاي قبلي اضافه شده و مادراني كه مي‌خواهند براي سزارين به اتاق عمل بروند، به آرايشگاه مي‌روند و با آرايش خاص و تغيير چهره و همچنين ناخن‌هاي رنگارنگ و كاشته شده و تزئينات نگيني و ساير تزئينات، درست شبيه آماده شدن براي مراسم عروسي، براي زايمان خود آماده مي‌شوند! حتي بساط فيلمبرداري و عكاسي هم در اتاق عمل برپاست! آن هم در شرايطي كه اتاق عمل براي جراحي سزارين بايد كاملاً استريل باشد و هر كدام از اين ادوات و اضافات مي‌تواند منجر به آسيب به استريل شدن اتاق عمل و چالش‌هايي براي مادر و فرزند شود. اين ماجرا به يك مد تبديل شده است و هر روز مادران بيشتري در روز‌هاي منتهي به زايمان در كنار تداركات معمولي همچون تهيه سيسموني و وسايل مورد نياز نوزادشان، در فكر رزرو وقت براي آرايشگاه، براشينگ، رنگ و مش، كاشت ناخن و كار‌هايي از اين قبيل هستند و مراكز ارائه‌دهنده اين خدمات هم با ارائه بسته‌هاي خدماتي اينچنيني بر آتش اين ماجرا مي‌دمند تا از اين آب گل‌آلود به نفع خودشان ماهي بگيرند. اين كار‌ها در حالي اتفاق مي‌افتد كه كنترل رنگ لب‌ها، ناخن و چهره يكي از موضوعات مهم در حوزه پزشكي است و كادر درمان از رنگ‌پريدگي يا تغيير رنگ لب‌ها و ناخن‌ها بسياري از علائم حياتي را حين عمل جراحي متوجه مي‌شوند، اما پوشيده شدن ناخن با لايه ضخيمي از مواد كاشت ناخن يا رنگ لاك و همين طور پوشاندن چهره با كرم پودر‌هاي رنگي و تغيير رنگ لب‌ها با رژلب مي‌تواند در صورت بروز شرايط اضطراري هنگام عمل سزارين، حتي جان فرد را با مخاطره مواجه كند. همچنين مواد شيميايي موجود در رنگ‌ها و دكلره‌ها مي‌تواند حتي به جنين آسيب بزند و پزشكان توصيه جدي دارند مادران باردار در ايام بارداري و به خصوص سه چهار ماه ابتدايي بارداري از انجام چنين رفتار‌هايي پرهيز كنند.


هرچيز مكان و زمان خودش را دارد
«هر سخن جايي و هر نكته مكاني دارد». ما در اين گزارش در پي تخطئه حس زيبايي‌دوستي خانم‌ها نيستيم. طبيعتاً زيبايي و انجام كار‌هايي كه مي‌تواند به زيباتر شدن ما كمك كند، اگر از حد و حدود خودش تجاوز نكند تا جايي كه آسيب‌زا نشود، اشكالي ندارد. طبيعتاً وقتي ما در يك مراسم رسمي همچون عروسي يا ميهماني شركت مي‌كنيم، تلاش مي‌كنيم تا حد امكان آراسته باشيم، اما نكته قابل تأمل اين است كه اتاق عمل و فرآيند زايمان، سالن عروسي نيست و مادري كه مي‌خواهد زايمان داشته باشد هم عروس نيست! پس بهتر است كار‌هايي همچون آرايش زايمان يا كاشت ناخن را با عنايت به احتمال آسيب رساندن به بدن ظريف نوزاد، به زمان و مكان مناسب خودش موكول كرد.

نظر كا رشنا س
ترويج تجملات به بهانه خوشايندسازي زايمان
حكايت مد، الگوسازي و ذائقه‌سازي براي درآمدزايي حكايتي است كه انگار پاياني ندارد. مد‌هاي تازه شكل‌گرفته در حوزه زايمان و بارداري، اما در كنار تبعات فرهنگي- اجتماعي‌شان مي‌توانند براي سلامت مادر و جنين هم چالش‌زا باشند و اين مسئله گاهي وقت‌ها صداي پزشكان را هم درمي‌آورد. آرايش زايمان و كاشت ناخن مادران باردار يكي از آخرين نمونه‌هاي رسوخ مد‌هاي عجيب و غريب به حوزه زايمان و بچه‌دار شدن است، اما آيا اين مدل آرايش و ناخن‌هاي كاشته‌شده و ساير ملحقات براي زيبايي مادر هنگام زايمان و ثبت اين لحظات با سرورويي آراسته و آرايش‌شده، ممكن است براي مادر يا جنين يا هر دوي آن‌ها عارضه داشته باشد؟ براي پاسخ به اين سؤال سراغ دكتر نرگس توكلي، متخصص زنان و زايمان مي‌رويم تا علاوه بر عوارض احتمالي چنين رفتاري از سوي مادران بدانيم آيا اين متخصص زنان و زايمان هم با بيماراني از اين قبيل مواجه شده است؟

خانم دكتر ظاهراً برخي مادران با آرايش، مو‌هاي براشينگ‌شده و ناخن‌هاي كاشته براي سزارين در اتقاق عمل حاضر مي‌شوند. از نظر پزشكي اين مسئله ممكن است براي مادر و جنين مشكل‌زا باشد؟
اگر مي‌خواهند موهاي‌شان را رنگ و مش و كار‌هاي اينچنيني انجام دهند كه محتمل بر آسيب بر جنين است و بهتر است كه اين كار را نكنند.
درباره كاشت ناخن چطور، كاشت ناخن براي مادر و جنينش مشكلي ايجاد نمي‌كند؟
در رابطه با كاشت ناخن هم ما احتياج داريم رنگ ناخن‌هاي بيمار را با دستگاه پالس اكسي‌متر ببينيم، يكي از جا‌هايي كه ما خيلي راحت مي‌توانيم ببينيم بيمار با اشباع اكسيژن مواجه است، آبي شدن رنگ ناخن است، البته راه‌هاي ديگري هم وجود دارد، اما يكي از بهترين و دم‌دست‌ترين راهكار، كنترل رنگ ناخن است. از سوي ديگر اين لاك‌هايي كه مي‌زنند اگر داراي جزء فلزي باشد، خيلي وقت‌ها حين عمل جراحي براي ما و بيمار دردسر درست مي‌كند و اگر مجبور شويم بيمار را به آم‌آر‌آي ببريم يا از وسايل الكتريكي مثل كوتر كه استفاده مي‌كنيم، دردسرساز مي‌شود. من خودم به بيمارم اجازه نمي‌دهم كه كاشت ناخن يا مواردي از اين دست داشته باشد.
با عنايت به ظرافت نوزاد آيا مادراني كه ناخن‌هاي كاشته‌شده دارند، موقع شير دادن يا تعويض بچه، به نوزادشان آسيب نمي‌زنند؟
بله فراتر از اينكه در اتاق عمل ممكن است براي مادر مشكلاتي پيش بياورد، بايد در نظر گرفت اين مادر بعد از زايمان مي‌خواهد بچه شير بدهد و زير اين ناخن‌ها و رنگ‌ها پر از ميكروارگانيسم‌هاست كه مي‌تواند براي بچه خطرناك باشد.
خانم دكتر توكلي مدتي است كه تزئين اتاق زايمان باب شده است و متأسفانه برخي بيمارستان‌ها هم در برابر دريافت پول انگار با اين مسائل مشكلي ندارند. آيا چنين مسائلي نمي‌تواند استريل بودن اتاق عمل را از بين ببرد و مشكل‌آفرين باشد؟
درباره تزئين اتاق زايمان هم بحث من اين است كه مثلاً كليپي منتشر مي‌شود كه ظاهراً فردي تحت عنوان ماماي همراه به بهانه كاهش اضطراب مادر علاوه بر تيم زايمان وارد اتاق عمل شده است. اين در حالي است كه افزايش ماماي همراه در سزارين در اتاق عمل با افزايش چند‌ده‌درصدي ريسك عفونت مريض همراه است يا اينكه همسر بيمار را وارد اتاق عمل مي‌كنند. من خودم از زماني كه متخصص زنان شده‌ام ناخن بلند نكرده‌ام. همه اين‌ها براي آن است كه اتاق عمل استريل بماند و مشكلي براي بيمار ايجاد نشود.
در برخي كليپ‌هايي كه از اتاق زايمان منتشر مي‌شود، همسر خانم هم همراه اوست. اين همراهي همسر مشكلي ايجاد نمي‌كند؟
بودن همسر مريض حين سزارين هيچ توجيحي ندارد و چندان خوشايند هم نيست. اين اقدامات نمايشي واقعاً در اتاق‌هاي عمل جايي ندارد و انجام نمي‌شود. براي زايمان طبيعي محيط استريل نياز نيست و حضور يك آدم اضافه براي ما مداخله ايجاد نمي‌كند، اما در سزارين وقتي كل شكم مريض باز مي‌شود، خطرناك است؛ و نظر شما به عنوان يك پزشك متخصص درباره اينگونه رفتار‌ها در حوزه زايمان و به عبارتي خوشايند‌سازي آن چيست؟
به بهانه خوشايندسازي روند زايمان گاهي هزينه‌هاي بالا و غيرضروري كه بيشتر حالت نمايشي و ترويج تجملات بيهوده است، بر فرد تحميل مي‌شود. ما به عنوان متولي اين امر مسئول هستيم كه در كنار ترويج صحيح زايمان و فرزندآوري تغييرات مخرب فرهنگي علمي ايجاد نشود.

 

 

زایمان در منزل یک تجربه‌ی تازه و متفاوت برای زنانی است که تمایل دارند در محیطی آرام و طبیعی، بدون مداخلات پزشکی اضافی، و با حضور مامای متخصص، این رویداد مهم را تجربه کنند. در این روش، زنان معمولاً با استفاده از تکنیک‌های تنفسی و روش‌های مراقبتی، بدون استفاده از داروهای تسکین درد، به دنیا می‌آورند. این روند اغلب به عنوان یک تجربه قدرت‌بخش و متحول‌کننده توصیف می‌شود که به مادران امکان می‌دهد به طور کامل و مستقل در فرایند زایمان شرکت کنند و ارتباط نزدیکی با نوزاد خود برقرار کنند. با این حال، برای انجام زایمان در منزل، نیاز به بررسی دقیق و آماده‌سازی کافی و همچنین مراقبت از امکانات پزشکی ضروری است تا در صورت بروز هرگونه مشکل، امکان مداخله و انتقال به مراکز پزشکی تضمین شود.

 

هرچند که برخی افراد به زایمان در منزل روی می‌آورند، اما در مواردی ممکن است نیاز به مراجعه به بیمارستان و استفاده از خدمات پزشکی حرفه‌ای باشد، به‌خصوص اگر پیش‌بینی‌های پزشکی نشان دهد که زایمان به طریق طبیعی در خانه ریسک‌های بیشتری را به همراه دارد یا در صورت بروز مشکلاتی از جمله نیاز به عمل جراحی. در نهایت، تصمیم برای زایمان در منزل یا بیمارستان باید با مشاوره و توصیه‌ی پزشک خانواده و مامای مسئول گرفته شود تا بهترین تجربه و مراقبت برای مادر و نوزاد فراهم شود.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.