شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

آخرين جزئيات از تولد ۲ توله يوزپلنگ در پارك توران

۱۷ بازديد

آخرين جزئيات از تولد ۲ توله يوزپلنگ در پارك توران
دريافت آخرين خبرها از تولد ناگهاني دو توله يوزپلنگ در پارك ملي توران، از حال عمومي مساعد آنها حكايت دارد؛ اما آيا مادر يوزها پيدا مي‌شود و آنها زنده مي‌مانند؟

به گزارش فارس از سمنان، تولد ناگهاني دو توله يوزپلنگ در پارك توران امروز در حالي در رسانه‌ها خبرساز شد كه تاكنون اطلاعات ضد و نقض و بعضاً اشتباهي از اين توله‌ها در رسانه‌هاي داخلي و خارجي مخابره شده است.

حسن اكبري، معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط‌زيست در خبر اوليه اعلام كرد كه دو قلاده توله يوزپلنگ در مجموعه حفاظت‌شده توران به‌تازگي متولد شده‌اند.

وي اظهار كرد: بر اساس خبر دريافتي از اداره كل حفاظت محيط زيست استان سمنان، دو قلاده توله يوزپلنگ با سن كمتر از يك ماه توسط يك چوپان از طبيعت جدا شد؛ اما با اطلاع محيط‌زيست در روز جمعه به همان محل زنده‌گيري برگردانده شدند.

معاون محيط زيست طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست افزود: بلافاصله تيم كارشناسي و فني از سازمان مركزي و اداره كل حفاظت محيط زيست استان سمنان به محل اعزام شدند و تلاش براي اطلاع از وضعيت مادر و بازگرداندن توله‌ها به زيستگاه انجام شد؛ اما با توجه به سرد بودن هوا، سن پايين توله‌ها و ساير شرايط موجود، به‌منظور حفظ جان آنها حدود نيمه‌شب گذشته به پاسگاه محيط‌باني منتقل شدند.
اكبري اظهار كرد: نكته قابل‌تأمل اينكه در طبيعت توران، زايمان يوزپلنگ غالباً در اوايل بهار انجام مي‌شود؛ زيرا دماي هوا و ساير شرايط طبيعي براي رشد و نمو توله‌ها مناسب است؛ اما زايمان يوز در نيمه دوم پاييز در طبيعت توران پديده‌اي نادر بوده و احتمال بقاي توله‌ها را در طبيعت بسيار دشوار مي‌كند.

اكبري تأكيد كرد: بررسي كامل شرايط منطقه براي مشخص شدن ابعاد موضوع و بررسي و تحقيق از علت و انگيزه چوپان از انجام اين عمل ادامه دارد.

به گفته او، در مورد توله‌ها هم بر اساس نظر كميته كارشناسي، تصميم‌گيري و اقدام خواهد شد.

مقالات ديگر: تشريفات تولد چيست

داستان يوزها و چوپان چه بود؟

بهرامعلي ظاهري، مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان اما در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار خبرگزاري فارس در سمنان، با اشاره به عزيمت خود به پاسگاه محيط‌باني دلبر در پارك ملي توران براي بررسي دقيق‌تر اين موضوع، درباره روند پيدا شدن توله يوزپلنگ‌ها گفت: توله‌ها به‌صورت اتفاقي توسط يك چوپان ديده مي‌شوند و او نيز گزارش را به محيط‌بانان ارائه مي‌كند كه در يك منطقه دو گربه وحشي ديده است.

ظاهري گفت: محيط‌بانان وارد عمل و بررسي مي‌شوند و درنهايت مشاهده مي‌كنند كه دو توله يوزپلنگ در طبيعت وجود دارند.

وي گفت: اين توله يوزپلنگ‌ها در حوزه پناهگاه حيات‌وحش پارك ملي توران و در نزديكي يكي از جان‌پناه‌ها در چشمه چاهك شناسايي شدند.

وضع توله‌ها پايدار است

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان اظهار كرد: دو توله يوزپلنگ پيداشده فعلاً به‌صورت دستي و با شير خشك تغذيه مي‌شوند و طبق بررسي‌هاي اوليه انجام‌شده حال عمومي آنها مساعد است.

وي بيان كرد: براي خدمات‌رساني بهتر به توله يوزپلنگ‌ها، از متخصص داخلي دام كوچك دانشكده دامپزشكي، متخصص داخلي دام بزرگ سازمان محيط زيست كشور و متخصص مامايي و بيماري‌هاي توليدمثل و برخي اعضاي متخصص ديگر در اين حوزه استفاده شده است و اين افراد هم‌اكنون در منطقه حضور دارند و در حال كار هستند.

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان ادامه داد: وضعيت توله يوزپلنگ‌ها بررسي شده و در حالت پايدار قرار دارند؛ اما بالأخره بايد به آينده نگاه داشته باشيم كه سرانجام آنها به كجا خواهد رسيد؟

سن توله‌ها چقدر است؟

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان گفت: فعلاً توله يوزپلنگ‌ها از طبيعت به دست محيط‌بانان رسيده است و تا امروز نيز با مادر زندگي مي‌كرده‌اند و بايد براي آينده آنها برحسب نظر متخصصان و مواردي كه در ادامه مشخص مي‌شود، برنامه‌ريزي كنيم.

ظاهري با اشاره به سن توله يوزپلنگ‌ها گفت: بر اساس ارزيابي‌هاي اوليه، اين توله يوزپلنگ‌ها حدوداً در هفته دوم يا سوم تولد قرار دارند.

وي تصريح كرد: اين اتفاق بسيار نادر است كه گربه‌سانان به‌ويژه يوزپلنگان، زايمان خارج از فصل داشته باشند.

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان بيان كرد: زايمان در فصل سرد اتفاق بسيار نادري در يوزپلنگان است و اكثر منابع علمي نيز مي‌گويند توله‌هايي كه خارج از فصل به دنيا مي‌آيند، در همان طبيعت نيز با حضور حتي مادر، به‌سختي جان سالم به درمي‌برند؛ چراكه طبيعت بسيار سردي وجود دارد و اين اتفاق بسيار نادر بايد بررسي شود.

مادر يوزپلنگ‌ها در طبيعت پيدا مي‌شود؟

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان با اشاره به برنامه‌ريزي‌ها براي آينده توله يوزپلنگ‌ها گفت: اولويت نخست، اين است كه مادر يوزپلنگ‌ها را در طبيعت پيدا كنيم و اگر مادر در طبيعت پيدا شود، نسبت به معرفي مجدد توله‌ها به او اقدام مي‌شود.

ظاهري بيان كرد: اگر مادر توله يوزها در طبيعت پيدا نشود، مجبور هستيم از طريق تغذيه با شير دستي و شيرخشك نسبت به حفاظت از اين گونه ارزشمند اقدام كنيم و اين وظيفه سازمان حفاظت محيط زيست است.

دوربين‌ها كارگذاري شد

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان گفت: براي پيدا كردن مادر توله يوزپلنگ‌ها، دوربين‌گذاري در محدوده پيدا شدن توله‌ها انجام شده است و همه مسؤولان مرتبط و محيط‌بانان نيز حضور ميداني دارند و نسبت به ردزني‌ها و رديابي‌ها در طول مسير اقدام مي‌شود.

ظاهري گفت: تمام اقدامات ميداني انجام مي‌شود تا نسبت به شناسايي نشاني از مادر توله يوزپلنگ‌ها اقدام شود و اميدواريم خبرهاي خوبي از اين بخش دريافت كنيم.

توله يوزها به پارك پرديسان مي‌روند؟

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان با اشاره به احتمال اعزام توله يوزپلنگ‌ها به پارك پرديسان گفت: فعلاً توله‌ها در استان سمنان حضور دارند و بايد برنامه‌ريزي شود تا ببينيم در آينده چه اتفاقي خواهد افتاد.

ظاهري افزود: تلاش داريم تا با برنامه مدون و با حضور تيم‌هاي متخصص، اقدامات لازم را انجام دهيم و هنوز نتيجه برنامه‌ريزي‌ها و برنامه‌ريزي‌ها مشخص نيست.

تكذيب خبر رسانه‌هاي بيگانه

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان سمنان همچنين با اشاره به اشتباه برخي رسانه‌هاي بيگانه گفت: برخي از رسانه‌هاي بيگانه اعلام كردند كه توله يوزپلنگ‌ها در سايت تكثير پارك ملي توران به دنيا آمده‌اند؛ در صورتي كه اين خبرها صحت ندارد.

ظاهري ادامه داد: اين توله‌ها به‌طور مستقيم در طبيعت به دنيا آمده‌اند و به دست محيط‌بانان رسيدند و به همين خاطر نيز به دنبال شناسايي مادر آنها در طبيعت هستيم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.