شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

آيا عروسي به كوچه بن سلمان در عربستان خواهد رسيد؟

۲۰ بازديد

آيا عروسي به كوچه بن سلمان در عربستان خواهد رسيد؟

وال استريت ژورنال در خبري اعلام كرد: عربستان اطلاعاتي درباره يك حمله قريب الوقوع از جانب ايران به اهدافي در داخل سعودي با آمريكا به اشتراك گذاشته است. العالم تحليلي نسبت به اين خبر ارايه داد.

به گزارش خبرگزاري شبستان به نقل از العالم،وال استريت ژورنال  در خبري اعلام كرد: عربستان اطلاعاتي درباره يك حمله قريب الوقوع از جانب ايران به اهدافي در داخل سعودي با آمريكا به اشتراك گذاشته است. در همين حال يك عضو از شوراي امنيت ملي آمريكا گفته است ما نگران اين تهديد هستيم و از كانالهاي نظامي و اطلاعاتي با مقامات سعودي دائما در ارتباط هستيم.

تحليل:

- تمركز ويژه آمريكا بر تهديد ايران عليه سعودي در شرايط كنوني اهدافي دو سويه را پيگيري مي كند. از سويي آمريكا بر آن است تا در گذار از بحران انرژي حاصل از جنگ در اوكراين با خيالي راحت تر به استقبال زمستان سخت پيش رو برود و از ديگر سو سركشي هاي اخير بن سلمان در اوپك و اعلام نزديكي اش به چين را مهار كند.

- در مقابل بن سلمان بهتر و دقيق تر از هر كس مي داند در ماجراي اغتشاشات اخير چگونه ديوار نيم بند اعتماد بين ايران و سعودي را منهدم كرده است. او همچنين مطمئن است كه ايرانيان نه سخن به گزافه مي گويند و نه يك حرف را دوبار تكرار مي كنند. در چنين شرايطي پناه بردن او به آمريكا و مطالبه حمايت حداكثري از ايالات متحده بديهي ترين و ابتدايي ترين رويكردي است كه از جواني ناپخته مثل بن سلمان انتظار مي رفت.

- رفتار سعودي و به ويژه رسانه هاي اين كشور در 50 روز گذشته و در ماجراي اغتشاشات ايران اگر چه حداقل با دو اتمام حجت از ناحيه فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مواجه شد اما در عمل هيچ تغييري نيافت. معناي اتمام حجت در دنياي سياسيت اساسا اعلام "پايان كلام" و "شروع عمل" است. البته در همين دنيا دايره مقابله به مثل ، جغرافيايي به گستردگي كل دنيا دارد. كسي كه در خانه اي شيشه اي است به سمت ديگران سنگ پراني نمي كند.

مقالات ديگر : زيباترين باغ تالار تهران

- معروف است كه دليل عدم خروج بن سلمان از عربستان ترس از كودتا توسط مدعيان جدي پادشاهي در سعودي است. همينطور پرونده باز زندانيان سياسي و اعدام شدگان پيشين و محكومين به اعدامي كه در صف اعدام قرار گرفته اند و البته 8 نفر از آن ها از كودكان هستند آن چنان وضعيت را در سعودي اين روزها شكننده كرده است كه شايد نيازي به تنبه سعودي از خارج مرزهاي اين كشور نباشد. در همين حال پر واضح است كه براي تاديب بن سلمان اساسا نيازي به رويارويي مستقيم نيست.

- در جريان اغتشاشت در ايران رسانه هاي بن سلماني همه تلاش خود را برروي ايجاد و تعميق شكاف ها در قالب شكاف ميان مردم و جمهوري اسلامي، شكاف ميان زنان با نظام، كردها با نظام، ترك ها با نظام، اعراب ايراني با نظام، اهل سنت ايران با نظام و...قراردادند. در همين راستا اگر چه عامل عمليات تروريستي شيراز از خارج مرزها وارد كشور شده بود و منتسب به داعش معرفي شد اما به نظر نيم نگاهي به مسير ورود اين تروريست به ايران از يك سو و توجه به اينكه دواعش در دنياي جديد اساسا به مهره هايي براي عملياتي كردن سياست هاي برخي كشورها تبديل شده اند بتواند ابعاد جديدي از ماجرا و همچنين حجم دلخوري ايرانيان از سعودي و شخص بن سلمان را بهتر نشان دهد. وليعهد سال ها پيش ادعا كرده بود ناآرامي ها را به داخل مرزهاي ايران مي كشاند.

- ديروز بن سلمان به آمريكايي ها پناه برد و امروز و با پيروزي نتانياهو حتما به پناه بردن به او نيز خواهد انديشيد! اما آيا اين اقدامات مانع از آن خواهد شد كه عروسي به كوچه بن سلمان نرسد؟ مروري بر تجربه بايدن در اوكراين جواب را به شكل واضح نشان مي دهد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.