سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

تشريفات فراوان عامل ترس از ازدواج است

۱۴ بازديد

كارشناس مسائل خانواده:

تشريفات فراوان عامل ترس از ازدواج است

يك كارشناس مسائل خانواده گفت: تشريفات زايد بازدارنده ازدواج است، هرچه تشريفات مجالس كمتر باشد، جوانان بيشتر ميل به ازدواج پيدا مي‌كنند.


تشريفات مجالس

به گزارش خبرنگار مهر، غلامعلي افروز در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اينكه موانع اصلي براي ازدواج در خانواده شكل مي‌گيرد، عنوان كرد: وجود تعارضات درون خانوادگي از جمله موانع ازدواج است، فرزنداني كه در خانواده‌اي رشد مي‌كنند كه پدر و مادر مرتب با يكديگر در ستيزند و نسبت به هم دافعه دارند و بيان مي‌كنند كه از ازدواج پشيمان هستند، هيچ وقت رغبتي به ازدواج پيدا نمي‌كنند چون نگران مي‌شوند كه نكند ما هم به همين سرنوشت دچار شويم.


اين استاد دانشگاه ادامه داد: پدر و مادرها بايد به آينده فرزندان‌شان و به فردايي كه پدر و مادر مي‌شوند بينديشند و فرزندان را براي آن دوران آماده كنند، اگر پدر و مادر يكديگر را تحقير و تكذيب كنند فرزندان هم نسبت به ازدواج بي‌ميل مي‌شوند، اگر يكي از نزديكان هم جدايي داشته باشد كه وضعيت بدتر مي‌شود، به بچه‌ها بايد تبيين كنيم كه قرار نيست هر ازدواجي به جدايي بينجامد.


وي افزود: بچه‌ها سه حق عاطفي بر گردن پدر و مادر دارند، يكي اينكه بچه‌ها حق دارند پدر و مادر را دوست داشته باشند، دوم؛ پدر و مادر بايد منطقي و عاطفي و دوست‌داشتني باشند و سوم؛ پدر و مادر بايد محبوب و عاشق هم باشند، اگر فرزندان در اين خانواده و فضا رشد كنند اشتياق‌شان به ازدواج بيشتر مي‌شود.


رئيس كرسي نظريه‌پردازي علوم رفتاري در شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص ديگر موانع ازدواج گفت: نگرش‌هاي منفي فردي و فرهنگي، احساس ناامني رواني، معيشتي، اقتصادي و احساس ناامني در حمايت‌هاي اجتماعي موانع جدي براي ازدواج هستند، در نظام تعليم و تربيت، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، كارخانجات، ادارات و سازمان‌ها بايد دوره‌هاي تخصصي در ارتباط با ازدواج ماندگار با نگاه انتخاب دقيق و عروسي آسان برگزار كنيم، چرا كه تشريفاتي كه برخي از عروسي‌ها دارند وحشتناك است.

شيشه بري

افروز در ادامه تأكيد كرد: پدر و مادر زير بار قرض مي‌روند و بعد حبس براي بدهي مهريه، چرا بايد اين اتفاقات بيفتد، اگر كسي مهريه‌اي را قبول مي‌كند اين مهريه تضمين و هديه‌اي براي تمام زندگي و يك عمر است نه براي شش ماه، من اين قضيه مهريه را به چالش مي‌كشم، اين چه منطقي است، كجاي اين عقلانيت است، اين موارد از موانع عاطفي و رواني ازدواج است، چراكه هر جا احساس امنيت كاهش پيدا كند، اقدام به ازدواج نيز كمتر مي‌شود در حالي كه ما بايد امنيت رواني جوانان را بيشتر كنيم.


وي با اشاره به اينكه من با سكه تعيين كردن و اين نوع تعيين مهريه مخالفم، يادآور شد: اين هديه‌اي كه پسر قبول مي‌كند منطق و عقلانيتش براي گستره ازدواج تا بهشت است اما اگر خواستند جدا شوند آقا بايد رضايت خانم را جلب كند، در واقع نگاه ما بايد به مهريه عوض شود، چراكه مهريه نوعي هديه به همسر بوده و قرار است كه من مثلاً منزلم را به عنوان هديه به نام همسرم كنم حالا قرار نيست كه دو ماه بعد از ازدواج خانم بگويد از منزل من برو بيرون اينكه اصلاً منطقي نيست.


وي در ادامه اظهار كرد: پيامبر خدا (ص) فرمودند كه آموزه‌هاي ديني بر فطرت، معنويت و عقلانيت استوار است و ديانت و عقلانيت همراه هم هستند، چون عقلانيت بر دين ما حاكم است بر اين اساس اين رفتارها خلاف عقلانيت، فطرت، معنويت، اخلاق و ديانت است، به همين جهت بايد قوانين مهريه بازنگري شود، هيچ‌كس نبايد براي بدهي مهريه به حبس برود، ما در اين خصوص به يك بازنگري اساسي در كشور و جامعه اسلامي نياز داريم و بايد به خانواده‌ها در اين زمينه الگو ارائه كنيم. گاهي نيز والدين راضي مي‌شوند فرزندان‌شان وارد رابطه نامشروع شوند اما حاضر نيستند شرايط ازدواج آسان آنها را فراهم كنند.


اين كارشناس خانواده با اشاره به اينكه ازدواج‌هاي دانشجويي كه من در جريان آن بودم كمترين فراواني طلاق را داشت، تصريح كرد: تشريفات زايد بازدارنده ازدواج است، هرچه تشريفات مجالس كمتر باشد، جوانان بيشتر ميل به ازدواج پيدا مي‌كنند، همان‌طور كه در ايام شيوع كرونا با كم شدن تشريفات شاهد مراسم ساده‌تر و ازدواج‌هاي بيشتري بوديم.


وي در پايان عنوان كرد: از آن طرف دولت بايد مسكن مثلاً ۱۰ ساله با اجاره ارزان در اختيار جوانان بگذارد، بانك‌ها پول وام ازدواج را از منابع تبليغات بانك به جوانان هديه دهند، چون قرض كردن پول آفت آرامش است. سالن و جهيزيه و تشريفات ازدواج درست نيست، در كجاي دنيا به جز ايران پدر و مادر براي تهيه پول مراسم ازدواج و جهيزيه زير فشار و قرض قرار مي‌گيرند، ايران به جاي اينكه در زمينه ازدواج آسان الگو باشد و الگودهي كند، خودش بيشترين مشكلات را در اين خصوص دارد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.